Czy zastanawiałes się kiedyś, czy kolor ma znaczenie? Oczywistym jest, ze musi być „ładny”, no i jeszcze musi pasować do…” tutaj możesz wpisać dowolne rzeczy do których kolor musi pasować”. Znaczenie koloru doceniaja projektanci, architekci, graficy. Kolory mogą wpływac na nasze odczucia wzgledem produktu, przestrzeni w której się znajdujemy czy nawet pobudzać u nas okreslone zachowania. Kolorom możemy nadać znaczenie zwiazane z określoną kultura czy środowiskiem. Czyli kolor ma znaczenie i wpływa na naszą psychikę. Bez wzgledu na to czy tego chcemy, czy nie. W sposób świadomy i nieświadomy możemy wykorzystując barwy wpływać na odczucia osób i wywoływać okreslone związane z tym emocje.
Wielkie koncerny doceniaja wagę kolorów. Nie bez powodu jeden z najwiekszych producentów nopojów wykorzystuje czerwony, aktywizujący kolor. ( Czy widziałeś kiedyś w przychodni czerwony kolor elewacji ?) A specjaliści polecają swoim kientom zakładać na spotkania biznesowe granatowe ( granat – kolor wzbudzający zaufanie ) garnitury. Spece od marketingu i reklamy wiedzą, ze przez zrozumienie znaczenia koloru mozna wpływac na odbiór marki przez klienta.

Czerwony

Czerwony oznacza moc, szybkość i wytrzymałość. Jest to również jeden z najodważniejszych kolorów, dzięki czemu produkt wyróżnia się spośród konkurencji. Logo Coca-Cola jest chyba najbardziej znanym przykładem czerwonego opakowania kolorów. Czerwony kolor jest również związane z płcią, dlatego czerwony kolor jest często stosowany w branżach zawierajacych elementy relacji dorosłych. Dodatkowo, czerwony to kolor związany z kupowaniem impulsywnym.

Pomarańczowy

Pomarańczowy jest często związany z zabawą i ciepłem. Oznacza również witalność, być może ze względu na jego związek z owocami o tej samej nazwie (orange). Tropicana zużywa dużo pomarańczy w opakowaniu, podkreślając zarówno marki owoców i ciepło słońca. Pomarańczowy jest również związany z przygodą i pewnością siebie, dlatego może być to związane ze słynnym czarno-pomarańczowym logiem Harley-Davidson.

Zielony

Zielony symbolizuje przyrodę i środowisko. Studenci psychologii koloru i projektowania etykiet opakowaniowych często używają zielony kolor, aby przyciągnąć zainteresowanie konsumentów ekilogicznie świadomych. Starbucks wybrał zielony i biały kolor na swoje logo odwołując się do konsumentów, którzy lubia rych i są ekologicznie świadomi.

Czarny

W marketingu, czarny oznacza wyrafinowanie i klasę, zwiększając wrażenie większej wartości i wyższej jakości. Badania wykazały, że często pod wpływem impulsu nabywane są przedmioty, które mają dużo czerni w ich opakowaniu. Czarny jest również kolorem symbolizujacym tajemniczość i wyrafinowania.

Biały

Biały oznacza czystość, prostotę i jasność myśli. To jednocześnie stwarza wrażenie zarówno ciepła i sterylności. Steve Jobs, starał sie usilnie, aby biały kolor stał się synonimem wielu z najbardziej udanych produktów Apple.

Niebieski

Niebieski oznacza zaufanie i wiarygodność. Podczas gdy ciemniejsze odcienie niebieskiego zawodowych podtekstami symbolizyjac godnośc i powagę, jaśniejszy niebieski jest często związane z kreatywnością i nowości. Być może z tego powodu wszechobecne logo Energy Star to niebieski i biały, tworząc wrażenie zaufania, wiarygodności i kreatywności.

Kombinacje

Zrozumieniepsychologii koloru jest podstawą efektywnego opakowania i projektowania etykiet, logotypów i całego brandu. Wiedząc, jak najlepiej połączyć kolory w projekcie możemy zwiekszyć wartość marketingową swojego produktu i szansę na sukces. Łącząc różne kolory, jesteś w stanie przekazać ogromna ilość informacji nie mówiąc nawet jednego słowa. Pamietajmy jednak o zasadzie spójności, aby nasze działania mówiły to samo co reprezentuje nasz brand.